Aangeboden: De romantiek van de spoorwegen in nederland Wijck Jurriaanse Prijs: T.e.a.b. DE ROMANTIEK VAN DE SPOORWEGEN IN NEDERLAND Het mooiste van de 19e eeuw: opkomst en ontwikkeling van de stoomlocomotief. Een lees- en kijkboek door twee kenners van de spoorweggeschiedenis. door N.J. van Wijck Jurriaanse H. Waldorp Amsterdam Uitgeverij De Arbeiderspers Boek in A4 formaat met harde kaft met illustratie met witte letteropdruk in goede conditie; 168 pagina's met tientallen kleuren- en zwart/wit foto's, tekeningen, schetsen, illustraties enz.; Twee kenners van de geschiedenis van de spoorwegen in ons land, N.J. van Wijck Jurriaanse en H.Waldorp, hebben in dit boek een geheel afgesloten periode van de spoorwegen in ons land beschreven. Het was de romantische periode bij uitstek, zo komt ze tenminste ten volle over uit de woorden en beelden in dit door heimwee gedragen boek. Romantisch waren de eerste lijnen en de eerste stationnetjes, romantisch vo oral waren die heerlijke stoomtractie en de locomotieven, die zo'n enorme verkeerstechnische revolutie in ons land teweeg brachten. De auteurs beschrijven de opkomst en groei van het spoorwegnet, die het Nederlandse landschap en de sociaal-geografische kaart van ons land zo grondig wijzigden. Ze verhalen van de eerste aansluitingen op de buitenlandse lijnen, van de bewogen historie van de eerste spoorwegmaatschappijen, van de werkelijkheid en legendes in die eerste spoorwegdecenniën. Ze schrijven ook over het leven van de zo geheel met z'n werk vergroeiende spoorwegman en over het pionierskarakter van zijn vroegste werkzaamheden. De invloed van het spoor op de verkeerstechnische, industriële, economische en gemeentelijke ontwikkeling in ons land is zeer groot geweest. In dit boek brengt die invloed in kaart. Daardoor én door de liefde waarmee het werd geschreven en geïllustreerd met tal van unieke foto's, is het een fascinerend lees- en kijkboek van de negentiende eeuw geworden. INHOUD Voorwoord van de uitgever Wat er voorafging aan de eerste spoorwegen in ons land Het ontstaan van de HSM en enige aspecten uit de breedspoortijd Het ontstaan van de NRS De Nederlandsche Centraal Spoorweg Maatschappij De technische vooruitgang tegen het einde van de negentiende eeuw Dienst- en rusttijden van het spoorwegpersoneel De betekenis van de spoorwegen voor ons land en haar bevolking Verbindingen met het buitenland De romantiek van de spoorwegen Verder doorlezen In 1970 rees bij ons het plan een samenvattende geschiedenis uit te geven over de spoorwegen in ons land en de invloed daarvan op de sociaal-geografische, sociaal-economische, verkeerstechnische, industriële en gemeentelijke ontwikkeling. Wij vroegen twee om hun spoorwegkennis én spoorwegliefde vermaarde auteurs dit boek samen te stellen en te schrijven: N. J. van Wijck Jurriaanse en H. Wa ldorp. Zij kwamen al spoedig tot de conclusie, dat een boek van dergelijke thematische opzet door hen alleen te schrijven was indien ze mochten afronden tot het einde van de negentiende of hoogstens het begin van de twintigste eeuw: een duidelijk afgesloten periode die de romantiek van de spoorwegen toont op z'n gaafst en op z'n meest authentiek. Tot dit boek besloten we toen. De auteurs zijn er naar ons gevoel in geslaagd ons verzoek glanzend te honoreren. Ze geven een macht aan samenvattende informatie in een van voortdurend prikkelende nostalgie doortrokken tekst. Zij hebben daar een groot aantal verrassende, bijzonder sfeervolle illustraties aan toegevoegd. De romantiek van de spoorwegen, van die onvergetelijke stoomtractie die ook zoveel jongeren vandaag weer blijkt te interesseren, is er helemaal uitgekomen, wat ook niet kan verwonderen bij zozeer aan het spoor verknochte auteurs. H. Waldorp werd al vroeg ingewijd in de geheimen der spoorwegen: door z ijn grootvader, die als civiel-ingenieur al heel wat bruggen gebouwd had voor de Staatsspoorwegen en de Nederlandsche Zuid Ooster Spoorwegmaatschappij vóór hij als hoofdingenieur met een aantal andere Nederlandse ingenieurs de leiding op zich nam bij de aanleg van de haven van Buenos Aires en, later, de aanleg van de fameuze Bagdad-spoorlijn vanuit Turkije. Vanaf zijn prilste jeugd- hij is nu 67- heeft Waldorp al een grote belangstelling voor alles dat op rails rijdt en reed. Zijn voorkeur gaat uit naar de grote hoofdrolspeler in De romantiek van de spoorwegen: naar de stoomlocomotief. Waldorp behoort tot de oprichters van de Nederlandse Vereniging van Belangstellenden in het Spoor- en Tramwegwezen (N. V.B.S.) waarvan hij tevens enkele jaren voorzitter was. Hij publiceerde onder meer het boek Onze Nederlandse Stoomlocomotieven in Woord enBeeld, waarvan onlangs nog een vierde druk in korte tijd werd uitverkocht. Hij is werkzaam geweest bij de redactie van het tijdschrift Spoo r- en Tramwegen, dat destijds als uitgave verscheen van de Nederlandsche Spoorwegen en de voormalige Nederlandsch-Indische Spoor- en Tramwegen. N. J. van Wijck Jurriaanse werd geboren tussen de beide spoorwegstakingen van 1903, als zoon van een gezagvoerder bij de grote vaart. Hij was, na in de jaren twintig leerling-machinist op de stoomlocomotief te zijn geweest, enige tijd werkzaam bij Werkspoor, de KNSM en de Holland-Australielijn van de VNS. In 1928 kwam hij op het hoofdkantoor van de Java- China- Japan-lijn in Amsterdam. Van 1943 tot 1974 was hij in dienst bij de Nederlandse Spoorwegen. Hij is de schrijver van Stoomtramlocomotieven en dieseltreinen, van Geschiedkundig overzicht der stoomlocomotieven van de Nederlandse spoorwegmaatschappijen over de periode 1839-1958, een viertal boekjes over de Nederlandse Spoorwegen vroeger en thans en van vele artikelen over spoor en tram in diverse tijdschriften. Hij werd voor zijn verrichte geschiedkundige werk onder an dere op het gebied van spoorwegmaterieel in 1974 begiftigd met de Eremedaille verbonden aan de Orde van Oranje-Nassau in goud, De door de auteurs in dit boek geschetste periode is die van het romantische baanbreektijdperk, van veel stoom, veel stations, veel lijnen. De realistische historische inventarisering van dit voor economie, industrie en recreatie zo essentiële stuk geschiedenis heeft niet in de weg gestaan bij het romantische, heimwee-achtige aura dat uit woorden en beelden in dit boek de lezer tegemoet treedt. Daarom hebben we dit boek genoemd naar wat het zo treffend overbrengt: de romantiek van de spoorwegen. De uitgever |
meer info |
0 reacties:
Een reactie posten